تهران- خیابان امیر کبیر- ناظم الاطباء جنوبی – بلوک ۶ شرقی – پلاک ۸۲ تلفن:۱۷ ۰۴ ۹۴ ۳۳ ۰۲۱

نمد صنعتی چیست و انواع و ویژگیهای آن کدامست؟

نمد صنعتی (Industrial Felt) و انواع آن

نمد صنعتی یکی از انواع نمدهاست که در صنایع گوناگون امروزی کاربردهای متنوع و فراوان دارد.این نوع نمد از ترکیبات پرفشار پشم شتر مرغوب با طیف گسترده ای از ضخامت و یک حصیر همگن غیر  بافته می شود.

درواقع برای تهیه این نمد عمل بافتن یا تنیدن انجام نمی شود بلکه با مخلوط کردن، فشار دادن، پر کردن و خشک کردن، موجب درهم رفتن الیاف پشمی می شوند. در واقع این نمد نوعی پارچه با چگالی بالا می باشد. البته با استفاده از صابون و زرده تخم مرغ می توان کیفیت نمد را بهبود بخشید.

این نوع نمد از دیرباز مورد توجه صنعتگران اکثر کشورهای پیشرفته بوده است. نمد صنعتی که قدیم استفاده می شده تفاوت بسیاری با نمدهای صنعتی امروزی داشته است.

هرچقدر که در ساخت نمد صنعتی (Industrial Felt)، از الیاف پلی استر، کمتر استفاده شود کیفیت آن نمد بالاتر خواهد بود .

می توان روش تهیه نمد صنعتی را منحصر به فرد دانست.

 

انواع نمد صنعتی:

 نمد صنعتی در دو نوع  فشرده و نیمه فشرده ساخته می شود.

این نوع نمد در ابتدا به صورت نیمه فشرده ساخته می شد ولی نیاز به ساختار متراکم تر آن، منجر به تولید نوع فشرده شد. بدیهی است استفاده ی به جا و بهینه از هرکدام ازاین دونوع، نتیجه ی بهتری را برای مصرف کننده در بردارد.

نمدهای صنعتی  به صورت گرد و ورق برای ساخت انواع واشر و استفاده درقطعات صنعتی  به کار می روند. این قطعات درجهت جذب بهتر روغن ، ضربه گیری ، فیلترکردن هوا ، عایق های حرارتی ،عایقهای صوتی و … مورد استفاده قرارمیگیرند.

علاوه بر موارد پیش گفته، نمد صنعتی  دارای کاربردهای بسیار دیگری نیز درعرصه های مختلف صنعت می باشد. در برخی صنایع همانند صنعت خودرو، کاربردی بسیار بااهمیت در بهره وری و نقش پر رنگی در پیشرفت این صنعت داراست.

نمد صنعتی،

ضخامت های نمد صنعتی :

این نوع نمد علی الاصول به دو صورت رول و شیت و در ضخامتهای ۱/۵ تا ۳۰ میلی متر و در عرضهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر به تولید انبوه می رسد. بدیهی است ضخامت مناسب برای ساخت قطعات نمدی باتوجه به نوع استفاده و محیطی که در آن بکار می روند کاملا متفاوت است.

آمارها نشان می دهد در طول پنج سال گذشته، بیشترین کاربرد نمد صنعتی درتهیه ی انواع واشر و گردگیرها بوده است. از این آمار می توان به رونق تولید در صنعت خودرو پی برد.

نمد صنعتی

 

نمد صنعتی  ویژگیهای فراوانی دارد که در ادامه به اصلی ترین ویژگیهای آن اشاره می کنیم .

خواص اصلی نمد صنعتی :

۱- ساختارهمگن این نوع نمدها موجب می شود که اگر سطحی از نمد حذف شود، توسط یک تکه مشابه بدون بروز هرگونه مشکل آشفته جایگزین گردد.

۲- ساختارفیبری این نوع نمدها که قادر است جذب و انتقال مایعات در امتداد مسیرهای گوناگون مویرگی و فیلتر نمودن مایعات معلق درگازها ( همچون مه ) و یا جامدات را به نحو احسن انجام دهد.

۳- انعطاف پذیری و اطمینان بخشی از برگشت پذیری عالی به ابعاد اصلی خود پس از فشرده سازی .

۴- جذب انرژی بالا مانند لرزش و یا انرژی صوتی .

۵- قابلیت جلوگیری نمودن از انرژی گرمایی که از دیگر ویژگیهای خاص نمد صنعتی می باشد .

۶- قابل استفاده بودن درتراکم بالا و شرایط سخت با برش و یا ماشینکاری درابعاد مختلف .

۷- بالابودن نقطه ی اشتعال نمد صنعتی ( بیش از ۵۰۰ درجه سانتی گراد ) ویژگی دیگر آن است .

۸- قابلیت حفظ کلیه ی خواص اصلی خود در دمای بین ( ۴۰ –  تا  ۵۰۰+ ) درجه ی سانتی گراد .

۹- قرارگرفتن درشرایط خاص ماورا بنفش و حلالهای غیرقطبی از هرنوع .

۱۰- ارایه ی واکنش مناسب و پاسخ دهی بسیارعالی به اکسیداسیون .

۱۱- قابلیت استفاده در جهت انتقال صدا با سرعت کنترل شده و بهینه نمودن و جلوگیری از نویزهای مزاحم و سرو صدای محیط .

البته ناگفته نماند که به علت استفاده از ترکیبات پشم درساخت این نوع نمدها ، یک ضریب ثابت اصطکاک درهردو شرایط مرطوب را دارا می باشند.

 

طراحی و ساخت برخی قطعات

امروزه امکان طراحی و ساخت انواع  قطعات نمدی از قبیل انواع واشرهای نمدی و ضربه گیرها از جنس نمد صنعتی وجود دارد. این قطعات ممکن است نیاز به تست و سنجش قبل از به کاربردن در محیط اصلی داشته باشند.

در واقع این سنجش باید در محیطی شبیه سازی شده با محیط اصلی یا همان شرایط صورت بگیرد. این کار ضریب آسیبهای احتمالی عملکرد نادرست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

نمد صنعتی

 

ساخت انواع قطعات نمدی از قبیل نمدهای فیلتری که با روزنه های مشخص شده و برای ساخت فیلترهوا و گردگیر در کارخانجات مختلف مانند کارخانه ی سیمان ، آرد ، فنرسازی ، و … می باشد در گروه صنعتی متّحد امکانپذیر است. برخی مواقع برای سفارش ساخت برخی قطعات صنعتی از جنس نمد ارائه ی نمونه ضروری است. این عمل به کیفیت طراحی و ساخت قطعه ی نمدی کمک می کند.

امروزه سنجش میزان تراکم نمد صنعتی در نمونه های مختلف می تواند به دقیق تر شدن ساخت قطعه ی مربوطه کمک کند. البته گاهی اوقات در اثر استفاده ی طولانی مدت قطعه ی نمونه و درنتیجه ناموزون شدن تراکم آن سنجش دقیق امکانپذیر نیست.

نمد صنعتی

 

گروه صنعتی متّحد آماده ی پذیرش ، انجام و سپس ارسال سفارشات شما در اسرع وقت و با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت می باشد.این گروه سالهاست که در طراحی و ساخت انواع قطعات توانسته است نیاز مشتریان ارجمند خود را به بهترین شکل برآورده سازد.

نمد صنعتی

 

رضایت تمام و کمال همه ی مشتریان نشانه ی به ثمر نشستن زحمات چندین ساله ی ما در عرصه ی واردات ، تولید و توزیع انواع مواد نسوز و قطعات صنعتی می باشد.

 

درآمدی بر صنایع دستی و هنر نمد مالی و تفاوت نمد صنعتی با نمد دست ساز

نمد مالی از ابتدایی ترین شیوه های نساجی است و محققان معتقدند ابتدا در آسیای میانه به وجود آمده است .
مردم از دوره ی نو سنگی که باپشم سروکار داشته اند نمد را می شناختند . در کشور چین اسنادی وجود دارد که نشان میدهد حدود ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد نیز زره و سپرهای نمدی وجود داشته و انسانهای آن زمان از آن بهره می برده اند.

درکوره های عصر مفرغ در کشورآلمان نمدهایی بدست آمده که تاریخ آن به ۱۴۰۰ سال پیش از میلاد می رسد.
ایلات ترکمن نیز نوعی از نمد را جهت پوشش سقف و اسکلت چوبی کلبه و یورت خود استفاده می کنند و نوعی نمد مرغوب دیگر را نیز برای زیرانداز و مفروش کردن کف کلبه به کارمی برند.

درترکیه آثاری به جای مانده است که نشان میدهد در حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از نمد استفاده می شده است.در مکزیک بقایای وسایل اولیه ی بشری که از قبایل سرخ پوست حکایت دارد نشانگر استفاده ی نمد در بسیاری از موارد می باشد. تمام این موارد نشانگر اهمیت و پیشینه ی بسیار باارزش این محصول است.

لازم به ذکر است که  اینگونه نمدها به صورت نیمه صنعتی تهیه می شوند. بنابراین تنها ۵۰ درصد کارساخت آنها توسط دستگاه انجام می شود و الباقی کارساخت به صورت دست ساز است.

نمد صنعتی در تمام دوره های پس از صنعتی شدن زندگی بشر، کمکهای شایانی به بهبود کیفیت زندگی انسان و حتی ایمنی محیط کار نموده است.

امروزه نمد های صنعتی تماما توسط دستگاه ساخته می شوند و مورد آزمایشهای لازم قرار میگیرند تا نیازجامعه ی صنعتی را به خوبی برطرف کنند .

 

تماس باما